Från Gluntarna till Davids psalmer
Titeln ovan
står också över ett kapitel i Emil Liedgrens bok
”Präster och poeter” (Stockholm 1933 s. 70 – 80). Sven
G. Svenson skriver om denna ”fina studie”. Med citat
från Predikaren och Syraks bok som bakgrund belyser
Liedgren hur det hos gamla präster många i vår tids
ögon oförsonliga motsatser fredligt sämjades sida vid
sida. För dem var ej vägen lång från dryckeslaget till
bibelbetraktelsen, från Bellmanssången till psalmen.
Wennberbergs
brev visar hur styvt gammalsvenskt sinnelag och trygg
gammalfrom jämvikt mellan andligt och världsligt
utmärkte den forne ”Magistern” ända in i hans höga
ålderdom. Sin tilltagande häftighet på äldre dar
kommenterade han med: ”Då jag drack punsch, var jag
som en filbunke, då jag dricker vichyvatten är jag som
en kokande gryta.”
Han förmår sammansmälta andligt och profant i
en syntes. Hans lutherskt fördjupade religiositet tar
upp i sig hans estetiska drift. Syntesen har han
funnit i humorn, som han i likhet med sin samtids smaklärare
betraktar som den karakteristiskt kristna konstens
kännemärke. I sitt inträdestal i Svenska Akademien
lämnar han en utredning om humoristens och satirikerns
olika livssyn. Satirikern förmår ej i en stämning
sammansmälta allvarets styrka och skämtets lek: han
ställer sig liksom utanför och ovanom den värld, vars
skevheter och brister han beivrar, och hans harm och
sorg bryter därför fram i hån och bitterhet, ty han
betänker lika litet sin egen medskyldighet i sina
offers skuld som dessas meddelaktighet i det ideella
arv, han själv vet sig äga en part utav. Humoristen
ser likaväl som satirikern det förvrängda, fördärvade
och förvridna hos varje enskilt; men lika snabbt och
säkert anar han bakom vrångbilderna de oförstörbara
eviga urbilderna.
Detta tal,
sammanfattar Liedgren, utgör – jämte inledningen och
noterna till Gluntarna - den bästa kommentar man kan
önska sig till nämnda verk och antyder på samma gång
sammanhanget mellan dem och psalmerna. Och här som
ofta eljes kan man iakttaga, att en fast
sedligt-religiös ståndpunkt beror icke blott av redlig
vilja och stort nit utan också av ett klart förstånd
och en mänskligt rik och varm känsla.
Referent:
Harald Bohlin