Tal till
200-års minnet av Gunnar Wennerbergs födelse
2017-10-02
Markus Sjölén
Gustafson
Idag är det 200 år sedan Gunnar
Wennerberg föddes i Lidköping och 180 år sedan han
anlände som student till Uppsala.
Det finns få personer vilka kan mäta sig
med Gunnar Wennerberg när det kommer till vare sig
karriär eller hyllningar och utmärkelser. Politiker,
statsman, akademiker, skald, minister, ledamot av
Svenska akademien, Kungliga Musikaliska akademien och
Konstakademien, rikskändis, kommendör med stora korset
av Nordstjärneorden, Serafimerriddare och inte att
förglömma Curator Curatorum.
Wennerberg är för de flesta ihågkommen
för just en sak, precis som Anders Celsius, Wilhelm
Röntgen och Naken Janne. Wennerberg är ihågkommen för
att han var student. Vad var det
som gjorde denne unge man så speciell? Och hur kommer
det sig att Wennerberg, som knappt befann sig i
Uppsala åtta år kom att förknippas mer med den här
staden och med studenten?
Redan första dagen Wennerberg kom till
Uppsala gör han ett namn av sig. Wennerberg, vägrar
att inför rektor Atterbom svära den uråldriga
trohetseden på latin. Anledningen. Att Wennerberg till
skillnad från det stora flertalet studenter som skrev
in sig vid den tiden faktiskt bemödat sig översätta
eden och insett att den dels var förlegad dels omöjlig
att för honom i praktiken leva upp till. Resultatet,
ja Wennerberg förvägrades skriva in sig och skulle med
stor sannolikhet fått lämna staden igen om inte
Västgöta nations förste kurator avvärjt situationen
genom att ställa den unge Wennerberg under egen
inspektion. ”Svara för hans seder” som det står i
matrikeln.
Redan från unga år tycks Wennerberg velat
gå sin egen väg, och mycket tidigt går meningarna isär
om honom. En del berömmer denne unge, romantiska och
briljanta unge man, medan en annan sida framhäver en
betydligt mindre smickrande sida av honom som fåfäng
och elitistisk ”egenkärlek och envishet – tvenne fel i
hans karaktär” som Oscar II skriver långt senare i
sina memoarer om Wennerberg tycks alltså varit något
som han också bar med sig hela livet.
Helt klart var nog att Wennerberg gillade att stå i
centrum. Wennerberg börjar klä sig i ljusa kostymer
när alla andra går runt i mörka, Wennerberg väljer
bort krage och kravatt för kraglösa skjortor och han
låter håret växa. När folk allt med tiden vande sig,
började han istället klä sig i slängkappa, platt
hätta, samepjäxor med en väldig stor kedja runt
halsen. Han tycks dock tillslut funnit sig till rätta
och Skandinaviens stoltaste valrossmustasch kom
istället att bli hans trademark livet ut.
Gunnar Wennerberg befinner sig alltså i
Uppsala åtta år. Egentligen en tämligen kort tid av
sin levnad, och samtidigt rätt så lång tid med tanke
på hans studieflit. Visserligen var han ingen dålig
student, däremot var han intresserad av mycket och han
upptäcker också väldigt snart den glädje och frihet
som studentlivet ger. Wennerberg blir invald i
Juvenalerna, en grupp studenter som tar sig för att
roa allmänheten, men framförallt varandra. På
nationerna knyter han kontakter och finner vänner han
behåller livet ut. (hela sex landsmän från nationen
blir sedermera ministrar precis som Wennerberg).
Wennerbergs studenttid infaller samtidigt
som Geijers ”avfall” dvs. övergång till liberalismen,
tidigare uppsalastudenten Carl Jonas Love Almqvist
publicerar Det går an, vilket
skapar en sedlighetsdebatt i hela landet.
Studentromantik och skandinavismen formaliserar
studentlivet och ger de ny form. Studenten får därmed
en egen mentalitet, ser sig själv som en grupp – och
som Anki framhöll/kommer framhålla i sitt tal.
Organiserar sig för att tala med en röst. Wennerberg
är med och grundar studentkåren, säkerligen för att
han själv ser sig som student, men lika mycket för att
säkerställa att nationerna inte skulle slitas sönder
av endera rojalistiska endera revolutionära
fraktioner.
Det är i
Juvenalerna som Glunten och Magistern föds. Gunnar
Wennerberg kan inte själv sägas vara kreatören av idén
om uppsalastudenten, men han den främste förmedlaren
av denne. När Gluntarne, dvs. 30 sånger för bariton
och bas som skildrar uppsalastudentens liv publiceras
ett par år efter att Wennerberg lämnat Uppsala sprids
de som en löpeld över hela norden. Stoffet till
sångerna hämtades direkt från sin samtid, här omnämns
landshövding Kraemers byggnation av Islandsbron,
astronomiprofessorn Bredman Norrlands nations förste
inspektor, Allmänna sångens firanden, här finns
Flustret, Eklundshof, Pumpen på S:t Eriks torg,
domkyrkan, slottet och de beryktade krogarna Äpplet
och Schylla.
Vad säger då Gluntarna om 1840-talets
studenter? Och likväl vad säger Gluntarna om vår
efterföljande tid?
Jo, att studentlivet ändå i breda drag är
detsamma, för många innebär studietiden en ny typ av
frihet, sällan är studenterna speciellt rika, ofta tar
de sin tillflykt från vardagslivets tråk och tvång
från kuggade tentor, små studentrum och tråkiga
föreläsningar in i gemenskap och glädje. Studentlivet
är präglat av fest, dans och sång.
Mycket har givetvis förändrats. Glunten
har fått sällskap av fler, däribland kvinnor och
internationella studenter som själva tar ton och
fortsätter berättelsen om uppsalastudenten.
Elektricitet gör att personer på väg hem från
nationspuben slipper ta fel på pumpen och en person.
Studenten går på nation istället för krog. Mycket kan
säkerligen sägas om studentrummen, men namn som
”sjuhelvetes gluggar”, ”syskrinet” och ”imperfectum”
finns inte kvar. Istället för att be ens moster att
lösa ens skulder, går studenten till
studiestödsnämnden.
De sista gluntarna skrivs när Wennerberg
redan lämnat Uppsala. Man kan ana ett visst vemod i
dem över att en alldeles speciell tid är förbi. Staden
av evig ungdom, förnyas och förändras hela tiden,
samtidigt som de som utgör den åldrars och går vidare.
För Wennerbergs del kan ändå konstateras att han
förblev en försvarare av den eviga ungdomen livet ut.
Wennerberg besökte Uppsala sista gången
1901, bara ett par månader innan han gick bort. I de
tal då han tog emot studenterna som samlats i tusental
för att hylla honom lyfte han upp ungdomens fortsatta
naivitet och entusiasm, vilken är den som också driver
på förändring. Han använde också mitt nya favoritord
gongonsfanfaronnader. Vilket jag inte alls förstår,
men förhoppningsvis har jag tid på mig att lära mig
vad det betyder.
Vid 100års minnet av Wennerbergs födelse
samlades studenterna, precis som nu och
förhoppningsvis kommer de att samlas om ytterligare
100 år igen för att hylla både Wennerberg,
studentlivets eviga glädje men också den utveckling
som vi, och framtida generationer kommer fortsätta att
tillföra till den här staden.
|