En bra bok om
Wennberg
i Skara
stiftshistoriska sällskaps skriftserie nr
5: Gunnar Wennerberg - ministern,
guvernören, serafimerriddaren, landshövdingen,
tonsättaren, filosofen, skalden (Lidköping
2001).
Red: Bengt Wahlström
och Johnny Hagberg 152 sid, Slutsåld på
förlaget.
1. Först en översikt:
Johnny Hagberg inleder: GW - vem var han? (s 9-30) Han
återger fakta som vi i allt väsentligt redan
läst men en del var nytt för mig.
GW - studentsångare
och kyrkomusiker s117-138
: En skolman som skolminister s
139-152
Inledningen:
Glimtar från
barndomshemmet och W:s musikaliska aktivitet i
gymnasiet.
Kvinnorna W:
Om Sara s
31-46. Malla s 46 f, Alida Knös s 47 Ava Wrangel s
48 ff,Hedda s 50-61, Sara W-Reuter s 61-64.
W. och den
inomkyrkliga väckelsen:
Både Gunnar och Hedda
var läsare. Men Gunnar hade med sig en legering
av försynstro, gudsförtröstan av gammallutherskt
och humanistiskt slag och en humanistisk
öppenhet för mäniskoandens spekulativa kraft.
Hedda skrev: Gunnar säger alltid att Gud inte
blott är god och sann utan skön, och det går
inte an, att vi människor vilja ur hans värld, …
vilja utesluta några av dessa egenskaper. Det
sköna måste ha sin plats och få taga ut sin
rätt.”
Atterboms docent
Från fackfilosofisk
synpunkt kanske det inte finns någon som helst
anledning att slösa krut på en så död hök som W.
Men ska man skildra W:s person kan man inte lika
lätt gå förbi hans filosofiska engagemang.
W – studentsångare
och kyrkomusiker
En trevlig
sammanfattning av vad som tidigare skrivits.
En skolman som
skolminister
W. var som lektor vice
ordf. i Skara stadsfullmäktige och
fattigvårdsstyrelse och ledamot av landstinget i
Mariestad. Som statsråd intresserade sig
W. inte förde återkommande kraven att göra
folkskolan till bottenskola i relation till
läroverken.
Hans intresse gällde
läroverken. Han gick emot en av honom själv
tillkallad utredning och föreslog riksdagen att
flytta latinet från läroverkets andra till dess
fjärde klass. Därmed blev de tre första
klasserna gemensam för både latinare och
realare. Hans förslag att sänka minimiåldern för
inträde i läroverket från tio till nio år gick
inte igenom. Det ansågs motverka strävandena att
göra folkskolan till bottenskola. En tredje
fråga gällde att minska elevernas arbetsbörda;
många ansågs överansträngda. Det blev bl a en
minskning av antalet skriftliga hemuppgifter
och en lindring av fordringarna för
avgångsexamen.
Han stödde till mångas
förvåning en motion om anslag till
folkhögskolorna – en sensation! När han blivit
landshövding i Växjö valdes han till
riksdagsledamot och bevakade då
folkhögskolans intressen.
När han återvänt till
posten som ecklesiastikminister stödde han
anslag till Stockholms arbetarinstitut. Biskop
Billing ansåg att ledaren för institutet,
läkaren och fritänkaren Anton Nyström var
ateistisk och revolutionär och krävde att
anslaget skulle dras in. Men W. menade att det
var fullt möjligt att hålla isär ledarnas
åsikter och objektiva fakta. Billings förslag
skulle innebära ett kraftigt slag mot ”de
oskyldiga arbetare som här i staden söka en
högre grad av bildning”.
Han ville också att
flickornas möjligheter till studier borde
förbättras. Med stöd av en utredning föreslog
han att flickläroverk skulle inrättas i
Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping. Han
mötte motstånd, bl a att kvinnan därigenom
skulle lockas bort sin rätta ”verksamhetskrets”,
familjen. W. svarade: Det fanns en tid, då en
fattig flicka kunde genom sömnad försörja sig…
men den tiden är för de flesta förbi. Det
fordras nu en mångsidigare eller annan duglighet
för att slå sig igenom. Och det är en sådan som
staten bör bestå, sig själv till vinst.” Först
vid nästa riksdag gick ett reviderat förslag
igenom.
En proposition om
röstberättigad kvinna skulle kunna väljas till
ledamot av skolråd och fattigvårdsstyrelse
försvarade W. med stort engagemang.
Richardson avslutar
detta avsnitt: ”Om man vill peka ut manliga
”feminister” på 1800-talet så måste Gunnar
Wennerberg finnas bland de främsta – om den
saken råder ingen tvekan!”
1890 var det dags att
åter reformera läroverken. W. intog en
mellanställning i frågan om latinherraväldet;
han föreslog att man inte längre skulle kräva
att eleverna skulle kunna översätta från svenska
till latin. Han signerade också proposition
(1891) om att realstudenterna skulle kunna
studera vid universitet och att avlägga
filosofiska examina.
Richardson rubricerar
slutavsnittet: Samhällsengagerad humanist och
självständig politiker. Han pekar där bl a på
att W. vände sig till riksdagen även i frågor
som han kunde avgjort på egen
hand. En sak som med god vilja kanske kan ses
som en parlamentarismens förebud; och detta i
desto högre grad som han vägrade att alltid låta
sig styras av kungen.
Som lektor gick han
emot både rektor och övriga lärare och krävde
hårdare tag mot självsvåldiga gymnasister i en
otrevlig pennalismhistoria.
Referent: Harald Bohlin
|