Daniel Hwasser
”…. Det är troligt att vi få en kär visit.- Kära,
säg vem kommer hit?
- Ja, gissa, gissa, syns det på mig?- Tjasse?. Fille? Ludde?
- Åhnej! Inte bor han här i stan...Säg mig nu vad heter
han?
Ah, han narras blott, min bror; Den är dum, som honom tror
- Vill du hålla vad? Rätt så! Om en butelj punsch?
Må gå!
Att i kväll en slik visit, som du nämnt, skall komma hit.
Slå av! Men säg oss nu, hur heter han? Det tror jag du har
glömt, minsann!
- Nej bevars, min bror, det har jag ej; Tag då saken kallt och
lugna dig!
Ej ett ord numer, åh nej!- Nej då går jag bums min
väg.
- Nå, så hör! Det är Daniel. Just han. - Åh
fan! Är det han?
Daniel, vivela, huller om buller!
Daniel, videvi, nu blir jag fuller.
Jag får den äran att dricka hans skål!…”
Ur ”Daniel” i ”De Tre” av Gunnar Wennereberg.
Vem var Daniel?
- 1. Utdrag ur Personhistorisk Tidskrift 1932 s. 63 ff
(artikel av
Vilhelm Ljungfors)
Släktbakgrunden tecknas i inledningen av artikeln.
Fadern till Wennerbergs vän Daniel hette också Daniel f
1785, student i Uppsala 1800, disputerade pro gradu 1806, teol.
lic.1813, prästvigd, vice pastor hos fadern i Romfartuna,
dog 1816. Hans bror Israel, som blev prof. i med. fak. i Åbo,
sedan i Uppsala skrev om sin bror Daniel, att han hade en alldeles
otrolig lätthet att inhämta kunskaper men att han redan
från sitt 17:de år upphörde med allvarliga studier,
liksom han inte heller kände någon genomgripande kallelse
vid valet av levnadsbana. Hans skaldegåva var verklig och rik,
men han brydde sig icke om att genom studier utveckla och fullkomna
den. Den personliga sarkasmen blev det övervägande elementet
trots diktionens ledighet och liv.
Daniel d.ä. fick två söner: Lars f. 1816 och Daniel f
postumt 1817. Han upptogs som fosterson hos farbrodern Israel som blev
den ömmaste fader för den föräldralöse.
Student i Uppsala 1837 men kom aldrig att ägna sig åt
allvarliga studier, som man kunde väntat av den begåvande
ynglingen. Studentlivet grep honom helt, och snart blev han på
grund av sin härliga tenor, sin sarkastiska kvickhet och sin
levnadsglädje en av de ledande i student- sällskapet
Juvenalernas många festliga söndagssoaréer och
samkväm, där skämtet och ordlekarna flödade och
sången klingade som aldrig förr.
Till slut (efter nio år) avlade han dock kameralexamen 1846
(29-årig) och fick anställning i teaterkansliet. Han blev
kronprinsens, sedan Karl XV:s hovskald, kastellan (i äldre tider
borgfogde, slottshövitsman, senare slottsvaktmästare)
på Ulriksdal, erhöll titeln hovkamrerare 1857, blev Kungl.
Teaterns sekreterare och ombudsman 1859 och var dess t.f. direktör
1860. RVO 1867, RDDO (RDDO bör väl tydas Riddare av Danska
Dannebrog Orden?)1863, död 1871 i Stockholm. Även i Stockholm
blev han en av mittfigurerna i ett glatt sällskapsliv, vilket
kulminerade på den s.k. Smedjan (Hwassers bostad) vid Ulriksdal
sommaren 1858. Hans försök på scenen 1844 misslyckades,
möjligen på grund av hans korta och satta gestalt.
Gift 1858 i Uppsala med den berömda skådespelerskan Ebba
Charlotta Elise Jacobson (1831 – 1894), premiäraktris vid Kungl.
Teatern 1853-1888. Deras dotter Anna Lisa var också verksam inom
teatern liksom sin man William Engelbrecht, död i Sundsvall 1904
av slaganfall på scenen under utförandet av prästens
roll i ”Värmlänningarna”. Anna Lisa dog 1918 i Stockholm.
- Sven G. Svenson återger från Malla
Silfverstolpe, att
Daniel Hwasser ”sjöng mindre passande visor men väl sjungna”.
(Mallas dagbok 25.10.1844, Sven G. Svenson: Gunnar Wennerberg,
pocketupplagan s. 65)
- Fritz Dardel: .Fru Hwasser ingick som ensam kvinna i
Bestyrelsen
för Enkan Bloms Bekanta med uppgift att vara
ceremonimästarinna medan Daniel var historiograf och sekreterare.
Hon” bolmande på en stor cigarr, för protokollet och
gör tillika les honneurs vid en läskande bål.” (Fritz
von Dardel Minnen II 1912 citerat av Tom Lundin i Enkan Bloms Bekanta.
Ett kortlivat ordenssällskap. Uppsala 2005 s. 43.)
- I det officiösa SBL (Svenskt Biografiskt Lexikon)
skriver
teaterhistorikern Stig Torslow att Wennerberg talar om hans ”höga
genomskinliga tenor, vars toner ibland när de gingo åt
höjden kunde få en skär klang av överjordisk
hänryckning”. För att säkra hans ekonomi gav den
blivande Karl XV honom en tillskapad befattning som hovkamrer med
tjänstgöring på Ulriksdal. Vidare synes kronprinsen ha
ingripit vid H:s förordnande som teatersekreterare liksom han
lär ha varit den som i sista hand ordnade H:s äktenskap med
skådespelerskan Elise Jacobson, som H djupt förälskat
sig i – ett äktenskap som för bägge parterna blev mycket
betydelsefullt.
Man torde ha skäl att ifrågasätta
påståendet, att H:s ”mest framträdande egenskap var en
systematisk lättja”. Han översatte pjäser, och
utförde litterära revideringar och deltog även på
andra sätt i det litterära arbetet vid institutionen. Samtida
ansåg att han var till nytta för institutionen genom sin
litterära beläsenhet, sin odlade smak och sitt goda
artistiska omdöme. Hans brev antyder visst nit även i
administrativa tjänsteåligganden.
Å andra sidan är det ofrånkomligt att ingen av hans
tre chefer uttrycker sig särskilt erkännande om honom.
Sannolikt irriterades de av att han gärna sett sig själv som
teaterdirektör och med en viss beställsamhet strödde
yttranden omkring sig vilka de uppfattade som mindre lojala. Vid
åtm. några tillfällen gav han dessutom uttryck
för en rakryggad hållning i teaterfrågor.
I hög grad försvårades em. H:s position av att han var
gift med landets då främsta skådespelerska och
därigenom blev indragen i motsättningar mellan olika
artister. Hans hustru kände sig mer än rimligt kringskuren
och H. sökte stödja henne. Detta framkallade omdömen om
att han för teaterstyrelsen var till mer ”besvär än
nytta, främst upptagen som han var med att bevaka sin hustrus
intressen, ofta till förfång för övriga
skådespelerskor” (F v Dardel).
H:s krafter gav förhållandevis tidigt vika, och under sin
sista tid plågades han av ett hjärtlidande.
Artikeln slutar med några festliga titlar på H:s
publicerade verk och utförliga käll- och
litteraturanvisningar.
- 5. PS En vanlig missuppfattning är, att Daniel ingick
i ”De Tre”.
Sven G. Svenson påpekar, att Daniel hade lämnat Uppsala
innan ”De Tre” skrevs. Han hade då fått en fullgod
ersättare i ”Pylen” Stenberg. Våren 1847 komponerade
Wennerberg De Tre för Stenberg, sig själv och Beronius. En av
dessa sånger heter Daniel och handlar om den frånvarande
vännen. Men Pylen tog sin kameralexamen samma år.
Därmed var det bäddat för att skriva för två
röster och en ackompanjatör.
- Tom Lundin uppger att Daniel Hwasser "möjligen" var
medförfattare till spexet Namnsdags Maskeraden eller Min Morbror
Proselyten. Det hade som huvudförfattare Carl Johan Bergman.
Premiär på Upsala Theater 6 mars 1843. Pjäsen trycktes
ffg 2006. (Tom Lundin: Bland Tunguser Turkar och Trattar.
Studentkotterier och studentordenssällskap i 1800-talets Uppsala,
Sthlm 2009 s 48
- Hans porträtt hänger i Operans publikgalleri
- Daniel var mycket fyndig och roade Carl XV med sin
kvickheter. Han gav drottningen i julklapp en klocksträng, som
skulle hänga på hennes säng, så att hon kunde
ringa på sin kammarjungfru med följande vers:
O, höga drottning, till din säng,
jag mig i afton vågar svinga,
ty Du är mild, fast jag är sträng
Ditt kall är högt, men mitt är .... ringa.
(Birgitta Rudbergs Jag Signe Hedenius, 2010 s 86 .)
|