¨

Galleri


en sida där bildmaterial
som har gluntanknytning är under hopsamling
(bidrag mottages med tacksamhet)
Klicka på bilderna så blir de större och ibland får man information om bilden.


Bild: Unmiversitetsbiblioteket

Om Gunnar Wennerbergs-porträtt i Uppsala universitetsbibliotek och andra samlingar
av Nils E. Taube i Symbola litteraria. Hyllningsskrift till Uppsala universitet vid jubelfesten 1927 från universitetsbibliotekets tjänstemän och universitetets boktryckare Almqvist & Wiksells boktryckeri A.-B. Uppsala 1927 (s 231-262)

Sven G. Svenson nämner inte denna uppsats i sin litteraturförteckning.
Där förtecknas 162 avbildningar i olika form av GW. Där ingår 82 teckningar av GW:s ungdomsvän John Georg Arsenius. Denne samlade teckningarna jämte en av honom skriven inledning i en ”ståtlig foliovolym” som han skänkte till UUB (hdskr X 310).  Handskriften utgavs delvis 1924 av Nils Erdmann, som även reproducerade de flesta teckningarna.
Under GW:s livstid målades 10 porträtt i olja och 7 skulpturala avbildningar.

I förteckningen har inte tagits med ett porträtt, som målades efter hans död av Endis Bergström. Porträttet finns i länsresidenset i Växjö. Där upptas inte heller ”den mångfald skulpturer, som tillkommit senare (Teodor Lundbergs staty i Uppsala, Eldhs statyer i Stockholm och Minneapolis, Eldhs herm i Lidköping m,fl.”. (”herm” är ”en fyrkantig stenpelare med huvud, antydningar till armar och vanl. genitalier”)

Avbildningar förvaras i musikhistoriska museet i Stockholm, KB, Västgöta nation U-a, Nordiska museet, Nationalmuseum, Konstnärshuset Stockholm, Riksdagshuset, Uppsala studentkår (i Musicum) samt hos privatpersoner. I förteckningen återges också var avbildningarna reproducerats 1927. Det skulle föra för långt att försöka komplettera med senare reproduceringar.


I AB 22.10.1910 finns en artikel "Wennerbergsstatyn. Och en titt hos Carl Eldh" om planerna att resa Eldhs staty i Stockholm, då den förlorat mot Lundbergs i tävlingen om GW-staty i Uppsala. I SvD samma dag finns en notis om de olika turerna i tävlingen.

Carl Eldhs staty av GW "en ung man stödd på ena armen. Det långa håret fladdrar i vinden, ögonen skådar drömskt i fjärran" står på Kaptensudden ute på Djurgården. (Martin Stugart i DN 18.5.96) (Inte kollat att det finns med i N E Taubes bok, men beskrivningen kan ju ha sitt egenvärde.) Samma staty finns i Lidköping: "Ansiktet är vänt i riktning mot barndomshemmet, den gamla prästgården mitt emot på andra sidan Lidan." (Per Erik Gustafsson, "Wennerberg, Skara och Läckö" i UNT 1.7.88)

Berömda stenansikten i riksdagen. 24 svenskar är har sina porträtt huggna i sten på (gamla) riksdagshusets fasader, s k maskaroner. Arkitekten Aron Johansson kom på idén att göra fasaderna till porträttgalleri. Ornamentsbildhuggaren G F Norling fick uppdraget att skulptera modeller av huvudena, varefter de höggs av Norrtelje Mekaniska Stenhuggeri AB. 1896 kom det kritik från riksdagshuskommittén, som ansåg att de redan klara liknande karikatyrer och som krävde att de som var klara skulle huggas om och att de återstående inte fick var några porträtt. Johansson obstruerade och satte inte bara in sitt eget utan lät t ex Wennerbergs porträtt vara kvar: Nr 2 på nordfasaden mot Norrström. (DN På Stan 1-7 okt 1983, med foto)

 
Wennerbergs monumentet invigt i Skara

På Marumstorget i Skara reser sig nu ett rostfärgar monument i form av ett W till åminnelse av Gunnar Wennerberg (1817-1901). Wennerberg är kanske mest känd som skald och upphovsman till "Gluntarna", men var även lektor vid läroverket i skara under 15 år.



Monumentet som skapats av skulptören Lenny Clarhäll ser ut som ett stort W som i överkant vilar på två uppånervända avlånga trianglar som skall symbolisera kyrkans bägge torn. Ett porträtt på Wennerberg samt lite text finns på den sida som är vänd mot rondellen.

Materialet i monumentet är ett specialstål som för ovanlighetens skull har den lite unika egenskapen att rosta mer och mer ju längre tiden lider, men skall enligt utsago bara bli vackrare och vackrare. Kostnaden för hela kalaset ligger på omkring 350 000 kronor.
Ur Hällekis Kuriren [2003-07-18]

Gunnar Wennerberg


Porträttet är utfört 1892 av konstnären Bernhard Österman (1870-1938).
Förvaras på Smålands museum.



Konstnär: Axel A H Jungstedt


På sockeln till Carl Eldhs staty av prins Gustaf utanför Carolina föreställer den kvartett,
man ser där utöver prinsen själv i studentmössa
Gunnar Wennerberg, Herman Sätherberg och J A Josephson.

Att Carl Eldh "smög in en bild av Wennerberg har tolkats som konstnärens revansch för att han inte fick göra stans staty av Wennerberg.” Elin Sandow i UNT City 28 aug. 2009 i samarbete med Lisen Hessner. Senare formulerat: "Kanhända en kommentar till den tävling om ett Wennerbergmonument för Slottsbacken, som Carl Eldh förlorade till förmån för Th. Lundberg 16 år tidigare.” Lisen Hessner: Staden genom konsten. Uppsala 2012 s. 80.


 
 

                                            
 





För info:
klicka på bilden







Bok: Nationshusen i Uppsala. utg av Albin Roosval Sthlm 1915. Där finns en
artikel av Henrik Cornell om Norrlands nations hus och i den presenteras
även den konst som nationen äger bl a " Carl Eldhs lilla skiss, här i brons,
till det tyvärr aldrig utförda 
Wennerbergsmonumentet ". (s 277) Skissen återges på sid 281.


The Sculpture of Minnehaha Falls, USA
Gunnar Wennerberg
Swedish poet, composer, educator and statesman
1817-1901
Länk till ursprungssidan


Wennerberg Plaque
Photo Source: Wikipedia

Oh God, who rulest fate of nations,
Almighty Thou, in every land;
Who holdest life and death's privations
Within the hollow of thy hand,
Whatever punishment thou weldest
For svea's sins of yore 'gainst thee,
Endure she will, if thou but shieldest,
Her immemorial liberty


Statue presented to the city of Minneapolis
June 24, 1915 by
Wennerberg Memorial Association"

_______________________________





 

En månskensserenad

Serenad i Åsgränd

Gluntarne affish 1925



Eklundshof 1850




Eklunshof 1936



Konstnär: Lotty Bretzner. Målad 1936.
Tillhör jur. kand. KG Jernberg



Musikaliska Akademiens ständige sekr. Fredrik Wetterqvist har ställt till vårt förfogande
denna bild från hans tjänsterum på KMA som illustrerar GW:s där framskjutna placering!







 

Molins bältesspännarna


Molin började skissa på skulpturen på 1840-talet.
Som förlaga till kämparnas huvuden använde han sig av sina två vänner

Gunnar Wennerberg
 och Hans Forssell.
Kopior av statyn finns utanför Nationalmuseum i Stockholm, 

i Göteborg, Vänersborg, Hällefors samt i Nürnberg.




Uppsala studentkårs kasse med info till recentiorer 2016.


GWs: exlibris


Vykortet tryck av Paul Heckscher Sthlm, Imp.,
stämplat Stockholm 21.2.1910, 3:e turen.
Adressat: Fröken Astrid Johansson, Drottninggatan 108,
Bergwalls kontor, Härstädes.
Gåva av Kåre Eriksson




Gunnar Wennerberg. Akvarell utförd av Fritz von Dardel 1882.
Från Wikipedia.


Glunt-Akademin i Uppsala grundas den 16 januari 2005 på Eklundshof i Uppsala. Deltagare vid detta beslut var
Hans Levander, Hasse Samuelsson, Carl-Olof Jacobson, Bo Andersson, Harald Bohlin, Björn Ringström, Christer Åsberg och Sture Lundén.
 


Etiketter och skivomslag från Glunt-inspelningar under tidigt 1900-tal.
Medlemmar i Glunt-Akademin har under 2007 framställt en CD med ett urval av
Gluntinspelningar 1903-1953. CDn kan beställas - se: Om Gluntarna i Ord och Ton






Gluntdryck


Etiketten i närbild
(klicka på bilden för att se den)


Gluntglas
 insänt av Anna Fornstedt

En drink i ett graverat Gluntglas? Välj mellan sex olika strofer. Second handfynd.
  

Målning av Gun Davidsson



Gluntframträdande, inför kvinnoföreningen Tintomara på Grand Hotell Hörnan i Uppsala, fångat av konstnären Gun Davidsson.


Oljemålning av Otto Beronius,
Foto och ägare till porträttet: Leif Beronius.
Otto Beronius var farfars farfars bror till Leif Beronius.)


Arsenius: Beronius och Wennerberg (finns på Carolina)


Ceremoni vid "Storglunten" Otto Beronius grav i Strängnäs 2006




 


GA:s logo är skapad av konstnärinnan Carin Ax.




Arvid Fougstedt
Illustrationer gjorda av Professor Arvid Fougstedt till företagets VP Sjuttiofem år
jubileumsutgåva av Gunnar Wennerbergs Gluntarne.

Företalet till denna jubileumsutgåva lyder:
Gunnar Wennerbers odödliga GLUNTARNE har trycks och utgivits från vårt företag, avsedd att tillställas firmans kunder och anställda som en minnesgåva på grund av firmans 75-årsjubileum. Anledningen till att det blev Gluntarne var, att detta dikverk hittills ej varit föremål  för någon konstnärlig utformning. Professor Arvid Fougstedt åtog sig välvilligt och intresserat uppgiften att illustrera detta arbete, vilket vi tacksamt framhålla. Det visade sig sedemera bliva det sista illustrationsuppdrag, han blev i tillfälle att utföra före sin plötsliga bortgång. Dr Einar Malm har granskat korrekturet och skrivit den essay som föregår Gunnar Wennerbergs egen inledning för vilket vi här framföra vårt tack. Vi överlåta nu åt bokens ärade läsare att bedöma resultatet av konstnärens och boktryckarens samfällda strävan att söka skapa en värdig och lämplig inramning till denna diksamling, vars första upplaga utkom för ett hundra år sedan.

Stockholm i oktober 1949, Viktor Pettersons Bokindustri Aktiebolag.







                   

Övriga teckningar må klickas fram:  ”FLERA ILLUSTRATIONER”
 


Ernst Josephson
Gunnar Wennerbergs Gluntarne i bild av Ernst Josephson.

Ur förtalet till en utgåva av Allhems förlag – Atlantis Stockholm;
Gurli Taube: Det Josephsonska bildmanuskriptets öden, Ernst Josephson och Carl Wahlund.
År 1913 publicerade min make, bibliotekarien Nils E. Taube, en artikel i tidskriften svenska hem i ord och bilder rörande professor Carl Wahlunds Tusculum ”Bortom bullret” vid St. Johannesgatan i Uppsala. Om han vid de studiebesök han för detta ändamål gjorde i det Wahlundska hemmet, varvid han rätt ingående noterade de där samlade konstskatterna, också lade märke till de Josephsonteckningar som här presenteras, så nämner han i varje fall ingenting därom i uppsatsen. Antagligen ansåg professor Wahlund, min makes vän och f.d. lärare, vilken vid tiden för besöken ännu var i livet, ej bilderna värda ett omnämnande. Annars hade det ju legat nära till hands att visa dem för artikelförfattaren, för viken de ju måste ha varit av speciellt intresse.
Däremot fäste min man min uppmärksamhet på teckningarna åtskilliga år senare vid ett besök hos hans moster, friherrinnan Astrid Fleetwood på Odensviholm, uti vars ägo de då befunno sig och där de sedan 1913 sovit sin Törnrosa-sömn, tills de nu här tack vare Allhems förlag framläggas för allmänheten. .......
Det var under Jorsphsons tid i Paris som Carl Wahlund lånade sin vän de 150 fr. som Josephson senare gäldade med här föreliggande illustrationer till Gluntarne. ........
Säkrast är att t.v. sätta tillkomsttiden till någon gång under åren 1891-1894.¸¸


Illustrationer till olika känsloställen i Gunnar Wennerbergs ”Opera Opus” kalladt ”Gluntarne„




 





 

Ur Info nr1 2005/2006 från Musikhögskolan i Malmö



Övriga teckningar må klickas fram:
 FLER ILLUSTRATIONER
Kulturnatten i Uppsala, 2010


Tillbaka till innehållsförteckningen
Tillbaka till första sidan